Quests/P2P: The Brink of Extinction

« Terug naar Quests/P2P

Geschreven door Sleepy Meh en Pttim (Elanthiel). Laatste aanpassing was op 30-4-2014 door Elanthiel.
1 - Intro
The Brink of Extinction is de conclusie van de TzHaar quest line. Laat je vooral niet afschrikken door het woord 'Grandmaster' de quest is niet zo lang en de puzzels zijn niet extreem moeilijk. De moeilijkheidsgraad Grandmaster ligt vooral in de combat uitdagingen van de quest, een hoog combat level is dan ook aangeraden.

Lengte: Lang
Moeilijkheid: Grandmaster
Skills nodig: 80 smithing 80 defence 72 mining
Quests nodig: The Elder Kiln
Items nodig: Rune pickaxe of beter, melee, range en magic gear (water spells), food & potions. Let wel op dat je een paar free inventory spaces hebt om dingen op te rapen!
Handige items: TokKul-Zo ring voor de handige teleports en de extra damage tegen TzHaar en TokHaar creatures.
Startpunt: TzHaar-Mej-Jeh op de Main Plaza van TzHaar city
2 - Start
Begin de quest door te spreken met TzHaar-Mej-Jeh op de Main Plaza in de Tzhaar city, gebruik je TokKul-Zo ring om er makkelijk te komen.

Na de chat dialoog krijg je een pop up om de quest te accepteren. Na nog meer chat dialoog krijg je een communication orb, deze kan je gebruiken om in contact te blijven met TzHaar-Mej-Jeh. 
3 - Ga'al en TokKul
Nu moet je op zoek gaan naar 3 Ga'als en 3 sets TokKul van vermiste champions. Door gebruik de maken van de communication orb krijg je hints of je warmer (dus dichter bij) of kouder (dus verder weg) bent dan je vorige locatie, selecteer wel eerst wie/wat je wilt zoeken.


Op onderstaande kaart staan de locaties waar je heen moet.
1 = TzHaar-Mej-Gek
2 = TzHaar-Ket-Teg
3 = TzHaar-Xil-Kal
De Ga'al zijn aangeduid met kruisjes. Dit is echter niet hun exacte locatie, ze kunnen zich verplaatsen, maak daarom gebruik van je communication orb als je ze niet kunt vinden.


Wanneer je een Ga'al vindt zeg hem simpel dat hij naar naar de plaza moet gaan. De tokkul vind je door met TzHaar-Mej-Het (cirkel 1) te praten en te vragen naar TokKul en door 2 statues (cirkel 2 en 3) te minen.


Cirkel 1


Cirkels 2 en 3



Wanneer je alles hebt gevonden, ga je terug naar de main plaza. Aan de zuidoost kant is er een furnace. Gebruik je fragments erop om weer TokKul te maken.

 
4 - De Kiln
4.1 - Algemeen
Praat nu weer met TzHaar-Mej-Jeh. Na een korte chatdialoog vraagt hij je om naar de Fight Kiln te gaan. Loop er naar toe, of gebruik de teleport op je ring. Enter de grot en selecteer de eerste optie, 'The Brink of Extinction'. Er volgt een cutscene.

Na de cutscene ga je in de achtervolging naar het aangegeven punt op de volgende kaart.


Nu begint ook het combat gedeelte van de quest. Zorg er voor dat je alle drie de combat styles (gebruik water spells voor magic), voldoende eten en potions bij je hebt. Hou wel een paar inventory plekken open. Mocht je dood gaan, geen paniek, je verliest geen items en respawnt weer op de aangegeven plaats, boven op de kaart.
Omdat er zoveel rare namen in de TzHaar wereld zijn, worden ze in de guide op de volgende manier aangeduid: Naam (style die het gebruikt, weakness).

Let op:
In elke kamer is een checkpoint, direct nadat je alle monsters in die kamer hebt gedood. Als je dood gaat, of de cave verlaat om te banken, ga je weer terug naar je laatste checkpoint als je de cave weer in gaat.


Voor elke kamer geldt dat er een boekenkast staat waarin je stukken kunt lezen over de history van de grotten. Daarnaast kan je via je orb ook hulp inroepen bij de puzzels. In kamer 7 en 8 kan dit echter niet meer, doordat je te ver weg bent om contact te maken.
4.2 - Kamer 1
Ga de grot binnen, er zullen 4 Tz-Kih (Melee, magic water spells) monsters spawnen. Ze zijn helemaal niet gevaarlijk, ze drainen alleen een beetje prayer, en je kan ze dus makkelijk met elke style aan.

Nadat je ze hebt verslagen krijg je een checkpoint. Verder in de kamer zie je 2 weegschalen met een obsidian sword en knife er op. Ook ligt er een obsidian mace op de grond. Pak de mace op en verwissel deze met de sword op de linker weegschaal, de sword verwissel je met de knife op de rechter. De deur opent zich en je kan verder.
4.3 - Kamer 2
In de volgende kamer bestaat het gevecht uit 2 waves.

Wave 1:
2 Tz-Kek (Melee, magic water spells) spawnen. Ze splitsen in 2 wanneer je ze doodt. Versla ze.

Wave 2:
Tok-Xil (ranger, melee slash), met een Tz-Kih (Melee, magic water spells) die weer niet zo gevaarlijk is.

Verder in de kamer is er weer een puzzel, je ziet 3 statues. Met de optie ‘check’ zie je ook 3 lijnen in verschillende richtingen gaan. De bedoeling is om een combat driehoek te maken. Waar de lijn van de ranger naar de mage gaat die van de mage naar de warrior en die dan weer naar de ranger. Met de optie Examine zie je welk statue welke style moet voorstellen.
De screen is wat onduidelijk maar in de top van de driehoek zet je de warrior (TzHaar-Ket), rechtsonder de ranger (TzHaar-Xil) en linksonder de mage (TzHaar-Mej).


Voor je door de deur gaat merkt Jeh op dat er aan de andere kant van de grot een boekenkast met reading orbs. Lees deze om wat te leren over de grot.
4.4 - Kamer 3
In de volgende kamer ga je voor het eerst kennismaken met de Fight Cauldron, een nieuwe combat minigame. In de fight cauldron zie je negen vierkanten over lava hangen. Regel nummer 1 van de Fight Cauldron: ga er NIET opstaan wanneer deze oranje oplichten. Je zal voor elke seconde die je er op staat 1.8k damage krijgen. Loop zo snel mogelijk naar een andere veilige plaats. Dat lijkt simpel maar doe het maar eens wanneer je met een monster aan het vechten bent.


In de kamer is er ook weer een weegschaal maar niets om er op te leggen. Het wapen om er op te leggen moet je verdienen door de Fight Cauldron te overleven. Ga rechts in de kamer door de hot vent. Nogmaals: niet op de vierkanten staan wanneer ze oranje oplichten!

Wave 1:
2 TzHaar-Ket (melee, magic water spells), samen met 2 TokHaar-Hur (Melee, magic water spells). Pray protect from melee indien nodig.

Wave 2:
3 TokHaar-Xil (range, melee crush). Als prayer gebruik je protect from range.


Wave 3:
Een TokHaar-Ket-Champion (melee, geen). Deze zou normaal gezien niet zo moeilijk moeten zijn. Hij kan wel veel prayer drainen. Als prayer gebruik je protect from melee.

Als je de TokHaar-Ket-Champion hebt verslagen, zal deze een Obsidian maul droppen. Raap deze op en leg het op de weegschaal. Nu kan je weer verder.
4.5 - Kamer 4
Naar goede gewoonte zullen er weer monsters spawnen. Deze keer slechts 1 wave. Je moet 4 Tz-Kils (mages, range arrows) verslaan.

En weer naar goede gewoonte moet je verder in de kamer wapens op weegschalen leggen. Er liggen verschillende wapens verspreid op de grond. Raap ze op. De wapens moeten op de volgende weegschalen:
Noord-west: Knife
Noord-oost: Mace
Zuid-west: Staff
Zuid-oost: Throwing ring

De deur opent en je kan weer verder.
4.6 - Kamer 5
In de vijfde kamer bestaat het gevecht uit 2 waves. Het gevecht is erg makkelijk als je je na binnenkomst niet verplaatst en je het geluk hebt dat Yt-MejKot, in wave 2, je niet kan raken met melee.

Wave 1:
Er spawnen weer 3 Tz-Kih (melee, magic water spells) die je zeer makkelijk kunt verslaan.

Wave 2:
Dan spawnen er 2 Tz-Kill (mages, range arrows) en een Yt-MejKot (melee, magic water spells). Mocht de Yt-MejKot je toch raken, probeer hem dan achter de mages te luren zodat je je eerst kunt focussen op de mages. Vervolgens kun je Yt-MejKot links of rechts luren en safespotten.

De safespot (in de afbeelding gebruik wordt ranged gebruikt, wat niet zo slim is aangezien de Yt-MejKot zwak is voor mage).


Geluk: niet bewogen en geen melee aanvallen van Yt-MejKot

Nadat het gevecht voorbij is moet je natuurlijk nog een puzzel oplossen. Deze keer ga je 'Simon says' spelen. Voor elke speler is de oplossing anders.
Je ziet vier pedestals staan. Er zal ééntje oplichten, raak deze vervolgens aan. Dan net zoals in het spelletje Simon Says zullen er twee gaan oplichten, deze moet je dan ook in de juiste volgorde aanraken. Dit tot 8 rondes.


Tip:
Heb je een beetje problemen met het onthouden van de volgorde, geef dan elke pedestal een nummer (bv linksboven 1, rechtsboven 2, linksonder 3 en rechtsonder 4). Wanneer dan de linksonder pedestal oplicht, type je 3 in je chatbox. Licht vervolgens de linker boven pedestal op type dan een 1 achter je 3. Doe dit voor ze allemaal, dan hoef je de volgorde niet te onthouden, maar kan je gewoon kijken naar je cijfers.


Hierna kan je door de deur.
4.7 - Kamer 6
Nog eens tijd voor een Fight Cauldron. Het is het zelfde principe als de eerste: zorg ervoor dat je niet op de oplichtende vierkanten blijft staan!! Het gevecht bestaat uit 4 waves.

Wave 1:
In de eerste wave spawnen er 4 TokHaar-Hur (melee, magic water spells). Deze zijn makkelijk met magic te verslaan.

Wave 2:
Dan spawnen er 2 TokHaar-Xil (range, melee crush). Pray protect from ranged.

Wave 3:
Vervolgens komen er 2 TokHaar-Mej (mage, range bolts) spawnen. Pray protect from magic.

Wave 4:
De laatste wave bevat 2 TokHaar-Ket-Champion (melee, geen). Protect melee.
Omdat er twee zijn kan je proberen eentje achter de andere te luren om zo minder damage te krijgen. Je moet er wel op letten dan je steeds dezelfde aanvalt anders kan hij gaan healen. Let op je prayer want deze drainen dat veel.

Als het gevecht klaar is, raap je de Obsidian maul op en leg je deze op de weegschaal vlak voor de deur naar de volgende kamer.
 
4.8 - Kamer 7
Deze keer weer slechts 1 wave. Er spawnen 4 Tz-Kek (melee, magic water spells). Ze zouden normaal geen problemen moeten vormen.

Verder in de kamer staan er weer weegschalen en liggen er wapens op de grond. De puzzel is voor iedereen anders. De oplossing krijg je echter via de Stone tablet op de grond. Hieronder het juiste wapen per pedestal:
Xil = Obsidian sword
Mej = Obsidian staff
Ket = Obsidian maul
Ket and Hur = Obsidian mace
Xil en Hur = Obsidian knife

Als het juiste wapen op de juiste pedestal ligt, gaat de deur open.
4.9 - Kamer 8
De laatste kamer voor het eindgevecht. Het gevecht bestaat uit 2 waves.

Wave 1:
Er spawnen 3 Tz-Kill (mage, range bolts).

Wave 2:
Vervolgens een Ket-Zek (Mage, range arrows) en 2 Tz-Kek (melee, mage water spells). Je kan de Tz-Keks naar het zuid-westen luren terwijl je de Ket-Zek met range aanvalt. Reken daarna met de Tz-Keks af met magic.


De puzzel die je krijgt is een soort draaipuzzel. Het heeft 9 stukjes die je elk in de juiste positie moet draaien, zodat je onderstaande afbeelding krijgt. (De bovenkant van dit plaatje is het deel van de puzzel dat het dichts bij de doorgang naar de volgende kamer is.)
 
5 - Final boss fight
Dit is gelukkig de laatste kamer, met de boss fight, ga de Fight Cauldron in en praat met de Ga’al. Draai na het gesprek aan de andere valve. Er volgt een kleine cutscene en TokHaar-Hok (zeer krachtig melee, geen) zal verschijnen.


Na het gesprek zal je hem moeten proberen te verslaan. Er zijn verschillende tactieken mogelijk. Ik bespreek er drie, in volgorde van wat het meest aan te raden is.
In het algemeen geldt dat er monsters zullen verschijnen die je prayer drainen. Houd dus je prayer altijd hoog genoeg en neem genoeg prayer pots mee! Daarnaast moet je uitkijken voor zijn melee aanval. Deze kan 4k hitten. Daarnaast zal hij ook andere monsters oproepen. Afhankelijk van de tactiek (zie onder) dood je deze wel of niet.
TokHaar-Hook zal zich ook proberen te healen wanneer hij 50% lifepoints heeft door in de lava stroom te wandelen. De enige manier om dit te stoppen is om hem te stunnen met een ability, die liefst een snelle cooldown heeft en past bij de style.
Verder moet je natuurlijk weer uitkijken voor de oplichtende vierkanten. Je bevindt je namelijk weer in de Fight Cauldron.
Mocht je dood gaan, dan zal je grave bij de ingang van de grot verschijnen.

Tactiek 1: Ice Barrage of Ice Blitz
Doordat deze spells erg effectief zijn, is dit de meest aangeraden tactiek.
Doe je beste magic/range armour aan en neem je beste staf. Verder is het aan te raden om je beste food en potions mee te nemen. (Denk aan de prayer pots en vergeet je runes niet!)

Tijdens het gevecht moet je ranged prayen. Wanneer hij richting de lavastroom loopt, moet je hem snel stunnen met de Impact ability. Doe je dit niet, dan zal hij zichzelf deels healen.
De andere monsters die hij oproept kan je het beste negeren.


Tactiek 2: Overige magic of range
Doe je beste magic/range armour aan en neem je beste staf. Magic is misschien het meest aan te raden, aangezien dat armour een betere defence heeft tegen melee. Verder is het aan te raden om je beste food en potions mee te nemen. (Denk aan de prayer pots en vergeet je runes of arrows niet!)

Tijdens het gevecht moet je melee prayen. Wanneer hij richting de lavastroom loopt, moet je hem snel stunnen (voor magic is dat de Impact ability en voor ranged Binding shot). Doe je dit niet, dan zal hij zichzelf deels healen.
De andere monsters die hij oproept kan je het beste negeren.


Tactiek 3: Melee
Doe je beste melee armour aan en pak je beste wapens. Verder is het aan te raden om je beste food en potions mee te nemen. (Denk aan de prayer pots!) Tijdens het gevecht moet je melee prayen. Voor de TokHaar-Mej die wordt opgeroepen is het handig om ook een goede crossbow met bolts mee te nemen.

Wanneer TokHaar-Hok richting de lavastroom loopt, moet je hem snel stunnen. Dat doe je met de Backhand ability of de Kick ability. Doe je dit niet, dan zal hij zichzelf deels healen. Pas wel op dat je, om hem te stunnen, natuurlijk direct naast hem moet staan. Dit kan een probleem zijn wanneer TokHaar-Hok over een oplichtend vierkant loopt. Om die reden is melee wat lastiger.
De monsters die hij spawned, komen in 6 waves. Hieronder zie je de volgorde. Het is belangrijk dat je de eerste 4 verslaat, aagezien ze anders te veel damage bij je doen:
1. TokHaar-Tok-Xil (range, melee slash).
2. TokHaar-Mej (mage, range bolts)
3. TokHaar-Xil (ranged, melee crush)
4. TokHaar-Champion (melee, geen)
5. TokHaar-Ket (melee, niet nodig om te verslaan)
6. TokHaar-Hur (melee, niet nodig om te verslaan)
Omdat je toch melee prayt kun je deze laatste twee het beste negeren en je richten op TokHaar-Hok.
6 - Quest voltooid!
Praat, wanneer dit gelukt is, nog even met de Ga’al en keer dan terug naar de Main plaza om met Tzhaar-Mej-Jeh te praten. Hij vraagt je weer om naar de fight kiln te komen. Na een paar cutscenes en chat dialogen is de quest voltooid, gefeliciteerd!


Quest voltooid!!
Rewards: 3 Quest points, 275k xp in attack, strength, defence, magic of ranged,100k mining xp, de TzHaar title, de mogelijkheid om Obsidian armour te maken, toegang tot de Fight Cauldron en 2 keys en 2 Hearts of Ice voor Treasure Hunter!



Geschreven door Sleepy Meh en Pttim (Elanthiel). Laatste aanpassing was op 30-4-2014 door Elanthiel.

Heb je opmerkingen over of verbeteringen voor deze guide? Stuur dan een mailtje naar . Vergeet niet te vermelden over welke guide je het hebt, en wat je rs(r)naam is (zodat we je kunnen crediten).