Zoek in het forum!
[Forum] -> [De Digitale Wereld: Algemeen] -> [Browser keuze (Dat ding waar je websites mee bekijkt)]
Browser keuze (Dat ding waar je websites mee bekijkt)
Aangezien ik me erg veel moeite heb gedaan op een post op vragen board betreffende de voor en nadelen van de grootste browsers van het moment (Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox en Opera) heb ik besloten deze informatie hier voor iedereen neer te zetten, opdat hij niet verloren gaat.

Dus, je vraagt je af welke browser je zou moeten kiezen. Misschien ben je Internet Explorer zat, of werkt je huidige browser niet meer, of heb je gewoon op dit topic geklikt voor informatie. You`re in luck, want hieronder volgen de feiten over de mainstream browsers (Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox en Opera) en mijn persoonlijke mening daarover.

Internet Explorer is eigenlijk geen optie meer tegenwoordig. Nadelen:
  • Het zit vol met bugs, gaten in de beveiliging en houdt zich niet aan geldende standaarden, in plaats daarvan verzint Microsoft zelf idiote conventies die ze dan tot "standaard" verklaren.
  • Daarnaast is de nieuwste versie spuuglelijk, betuttelend en gebruiksonvriendelijk. Je kunt vrijwel niks met de interface zonder hem zelf eerst aan te passen, bij elke site gaat ie eerst standaard een (VERTRAGENDE!) check uitvoeren of 't een phishing site is (die check is overigens vrij weinig waard, zo blijkt uit gebruikerservaringen).
  • Hij beperkt wat je kan en mag op internet zonder duidelijke opties om dit gedrag aan te passen.
  • Daarnaast is de uitvoering van (java)scripts in IE bijna 2 keer zo traag als in verscheidene andere browsers..
  • Wat Bert zegt is onzin, "veel sites ondersteunen alleen IE". Ten eerste is het tegenwoordig nog maar minder dan 1% van de sites die abnormaal gedrag in andere browsers dan IE vertonen, daarnaast is de stelling fout. Het zou moeten zijn "Deze sites houden zich niet aan standaarden, werken daarom met IE maar andere, fatsoenlijke browsers kunnen er niet mee overweg omdat ze de door Microsoft bedachte en bewaakte troep niet volledig kunnen / willen ondersteunen".
  • Overigens is IE een groot Microsoft propaganda-stuk... Standaard zoekmachine? Live Search. Standaard mailpagina? Live Mail... Ik bedoel maar...
  • IE ondersteunt browser extensions (van die kleine "programmaatjes" die de functionaliteit van de browser uitbreiden) maar om eerlijk te zijn worden die erg weinig gemaakt, dus dit is meer een nadeel dan een voordeel.
  • Laatste (grote) nadeel: IE is closed source, dat wil zeggen, alleen de maker (Microsoft) kan zien hoe het in elkaar zit en alleen de maker (Microsoft) kan bugs fixen en alleen de maker (Microsoft) weet wat de browser precies doet. Er is dus geen sociale controle, niemand die ziet "Hey, ze spelen stiekem gegevens door aan partij x." (Waarschijnlijk gebeuren dit soort praktijken niet, maar 't gaat om het principe).

Dan de voordelen van IE... Buiten het feit dat IE op Windows sneller start dan andere browsers, omdat hij zo geïntegreerd is in het besturingssysteem (wat op zich weer een nadeel is), kan ik eigenlijk niets bedenken...
Oh ja. ActiveX... Aangezien dat een van de grootste beveiligingsrisico's is is het ook eigenlijk meer een nadeel... Maar goed, IE ondersteunt ActiveX. ActiveX is over het algemeen niet meer nodig, meestal zijn er alternatieven beschikbaar.
Zelfs voor de meest basis-gebruiker raad ik tegenwoordig IE niet meer aan.

On to Opera. Mijn ervaring met deze browser is beperkt, dus ik zal proberen alleen feitelijke informatie te geven gebaseerd op wat ik kan vinden op internet.
Voordelen:
  • Opera ondersteunt alles wat je verwacht van een moderne browser: Tabbladen, extensies, ingebouwde download manager, ingebouwde pop-up blocker.
  • Daarnaast is Opera snel en lichtgewicht.
  • Opera heeft een ingebouwde IRC client.
  • Een ingebouwde mail client.
  • Een ingebouwde RSS reader.
  • Je kunt plaatjes aan en uitzetten (Niet dat mensen met een breedbandverbinding tegenwoordig nog een goede reden hebben om plaatjes uit te zetten, maar goed).
  • Je kunt de weergave van sites zelf veranderen (Kun je die site met goene letters op roze achtergrond niet lezen? Dan maak je hem toch even gele letters op zwarte achtergrond? Ook dit is weer een functie waarvan ik niet verwacht dat een standaardgebruiker hem zal gebruiken).

Nadelen van Opera:
  • De extensies van Opera hebben een relatief kleine community achter zich, er zijn er dus minder dan bij bijvoorbeeld Firefox.
  • Opera heeft al de functionaliteit die ik noemde bij de voordelen standaard ingebouwd, terwijl je waarschijnlijk meer dan de helft niet zult gebruiken. Wil je Opera serieus als IRC client gebruiken? Ga toch weg, daar heb je betere programma's voor.


Dan mijn persoonlijke favoriet, Firefox, en daar heb ik goede redenen voor...
Voordelen:
  • Zelfde verhaal als Opera: standaard tabbladen, extensies, ingebouwde download manager, ingebouwde pop-up blocker.
  • Voor mij is hét verkooppunt van Firefox (figuurlijk, uiteraard, het is immers gratis) de extensies. Deze hebben een brede community achter zich. Er zijn Firefox extensies voor de meest uiteenlopende dingen, van het synchroniseren van je favorieten tussen meerdere pc's tot het inladen van Internet Explorer in een Firefox tabblad voor die 1% van de sites die niet zonder Microsoft kunnen. (Wat dus ook betekent dat je eigenlijk NOOIT MEER die lelijke "e" hoeft aan te klikken. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een extension voor. Google maar eens naar "Firefox extensions" en je ziet het zelf. Voor mij is het belangrijk dat ik de programma's waarmee ik werk op mezelf kan aanpassen, vandaar dat ik dit zo fijn vind aan FF.
  • Nog steeds over extensions, maar anders werd het vorige item zo lang... Vrijwel alle functionaliteit die in Opera ingebouwd zit is bij Firefox beschikbaar als extension. Je kunt dus kiezen wat je wilt gebruiken en het daarna pas installeren, in plaats van een lading nutteloze zut op je PC te hebben staan.
  • De user interface is zeer gebruiksvriendelijk en volledig aan te passen, je kunt knoppen aan de taakbalken toevoegen, weghalen, zelfs zelf maken mocht je dat willen.
  • Sessie manager. Crasht je browser? Opnieuw starten haalt je laatste sessie (Alle schermen + tabbladen) terug als jij dat wilt.
  • Spellings checker. Ook weer optioneel, uit te schakelen in de opties. Controleert je spelling terwijl je typt, gebruik hem zelf niet, maar kan met wat instellingen aanpassen erg handig zijn voor mensen die graag foutloos typen.
  • Gigantische community. Op het moment van schrijven is Firefox meer dan 400.000.000 (400 miljoen) keer gedownload. Er zit een gigantische community achter, vandaar ook dat er zoveel plugins zijn. Bugs worden snel gespot en gefixt, de community controleert de makers etc. Werkt iets niet? Vraag het op een forum en je krijgt antwoord.
  • Goede beveiliging, zonder betutteling.
  • Zoekmachines zijn toe te voegen aan de zoekbalk, en voor vrijwel elke (middel-)grote site is wel een zoekmachine te vinden. Zoek je iets op wikipedia? Selecteer wikipedia in de zoekbalk, vul je zoekwoord in en druk op enter.


Nadelen zijn er echter ook:
  • Firefox doet over een koude start (Als je hem nog niet gestart hebt sinds het opstarten van de computer) langer dan beide andere browsers, omdat het relatief lang duurt om de extensions in te laden. Wachttijd kan oplopen tot enkele seconden, langste wat ik heb meegemaakt was 10 seconden. Dit valt echter in mijn ogen in het niet bij de kracht van de extensions.
  • Toegankelijkheid. De uitgebreide functionaliteit om Firefox naar je hand te zetten kan beginnende gebruikers afschrikken. Het is echter niet moeilijk, ik raad je aan om de eerste keer alle opties even te bekijken om te zien wat er kan en wat je wilt.
  • Firefox is relatief groot wat betreft ruimte op je harde schijf en geheugengebruik in vergelijking met de andere twee. Weer, in mijn ogen, een verwaarloosbaar nadeel, met de gigantische hard disks en memory modules van tegenwoordig.

Daar houden de nadelen die ik kan bedenken op...

Mijn conclusie: Wil je een browser met veel functionaliteit zonder er zelf iets voor te hoeven doen, neem Opera. Wil je echter alles naar je hand kunnen zetten zodat je browser een speciaal voor jou op maat gemaakte multitool voor internet is, neem Firefox. Het kost wat tijd en een beetje moeite om alles perfect te krijgen, maar de beloning van die moeite is immens.
Neem in GEEN GEVAL Internet Explorer als hoofdbrowser. Als je hem nodig hebt voor de enkele site, fine, maar gebruik voor alle fatsoenlijke sites een van de andere twee.

Wij van WC-eend adviseren WC-eend.


(REACTIES op dit topic kunnen geplaatst worden op de sticky met dezelfde naam op PC-hulp)
Sig
Medals
Badges & Vaantjes
Duimpjes
Stats

Gepost door MacGyverRetired Leader (R) op 18-10-2007 11:22
Antwoorden:
Geen antwoorden.

Reageren:

Dit onderwerp is gesloten, en hier mag dus niet meer op geantwoord worden!